مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

دوشنبه 28 – جون

 

 

روزنامه اراده درمورد ماموریت بین المللی در افغانستان به خصوص حضور ایالات متحده در افغانستان تبصره یی را به نشر رسانده است.

این روزنامه با اشاره به استعفای جنرال مک کریستال و برخی تحولات دیگر در افغانستان و منطقه، از احتمال استعفای نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز سخن زده است.

این روزنامه گفته است که عقب نشینی مردان اوباما در افغانستان و پاکستان ادامه می یابد و این روزها زمزمه های مبنی بر استعفای ریچارد هولبروک نیز شنیده می شود.

این روزنامه گفته است که نگرانی های درمورد تغییر استراتیژی اوباما در قبال افغانستان وجود دارد.

روزنامه در سرمقاله شماره امروزخود درمورد وضعیت معارف در این کشور نیز تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که با تلاشهای همه جانبه و همکاری های مشترک می شوند روند معارف در افغانستان تقویت گردد. مقاله نویس در عین حال خواهان تلاش برای بازگشایی مکاتبی نیز گردیده است که در نتیجه نا امنی ها و تهدید ها مسدود مانده اند.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد خواسته های مردم افغانستان مبنی بر آمدن صلح و جلوگیری از خشونت ها و کشت کوکنار تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که افغانستان مامون و مصون آرزوی مبرم همگانی است که باید تلاشهای گسترده یی به هدف تحقق این آرزو صورت گیرد.

روزنامه از کسانی انتقاد کرده است که دست به کشت کوکنار می زنند و یا هم با راه اندازی حملات خشونت می افرینند.

روزنامه همچنان درمورد راه اندازی کنفرانس بین المللی کابل نیز تبصره کرده و خواسته ها و انتظارات را از این کنفرانس منعکس کرده است.

مقاله نویس گفته است که فرصت تازه یی در برابر دولتمردان افغان قرار دارد تا از این کنفرانس به صورت درست استفاده کنند.

 

روزنامه باختر درمطلبی از روند مذاکرات با طالبان مسلح در افغانستان سخن زده و نگرانی های برخی از حلقات را در این مورد منعکس کرده است.

این روزنامه گفته است که درمورد شیوه اجرای این مذاکرات و آثرات آن نگرانی های در نزد همه وجود دارد.

باختر درعین حال احتمالاتی را نیز منعکس کرده است که درصورت اجرای مذاکرات با طالبان ، این مسئله منجر به جنگ داخلی در کشور خواهد شد.

روزنامه درسرمقاله خود درمورد مذاکره با طالبان و مسئله مذاکره با شبکه حقانی تبصره کرده و گفته است که حاضر کردن سراج الدین حقانی به مذاکره توسط پاکستان می تواند امیدواری ها برای آمدن صلح را درکشور بیشتر بسازد.

این روزنامه گفته است که درصورتی دولت افغانستان بتواند این مذاکرات را به صورت درست رهبری کند، عمر شورش و شورشگری در افغانستان به پایان رسیده است.

 

روزنامه راه نجات درمورد دشواری ها در روند کنونی افغانستان تبصره کرده و از عملکرد جامعه بین المللی در این راستا انتقاد کرده است.

این روزنامه گفته است که به سبب مشکلاتی که وجود داشت، کشورهای جهان به حکومت افغانستان شش ماه وقت دادند تا در بهبود وضعیت اداره بکوشد، فساد را از بین ببرد و اقداماتی را به هدف ایجاد حکومتداری خوب اتخاذ کند.

اما مقاله نویس گفته است که با وجود ان همه تعیین شدن ضرب الاجل ها، دیده شده است که در این مورد توجه خاصی صورت نگرفته و مشکلات به جای خود باقی است.

راه نجات در ادامه گفته است که رهبران هشت کشور صنعتی جهان بار دیگر پنج سال به حکومت افغانستان وقت داده اند که خود را به هدف گرفتن مسوولیت های بیشتر آماده بسازد.

روزنامه به ماموریت دشوار جنرال پترویوس در افغانستان نیز نظر انداخته و گفته است که این جنرال به زودی خواهد دانست که افغانستان عراق نیست.


June 28th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها